söndag 8 juli 2012

Stugmys i ett stilla sommarregn....

Idag har det varit blött ute men värmen har stannat kvar och med den känslan av sommar. Bara fötter på renskurade trägolv och gamla fina mörka trasmattor har följt mig varje sommar sedan jag var liten. I den här sängen har jag vaknat många somrar som och snabbt kikat ut genom fönstret för att se om ladugårddörren är öppen och mjölkningen på gång. Snabbt smög jag iväg över åkrarna innan mamma och pappa vaknade. Jag älskar den gamla "skabbiga" målningen på den betande kon och mormors broderade sängvepor med sina kloka texter. Jag läst hur många gånger som helst. På den här bilden ligger Ellika i sängen den enda i familjen som gjort allvar av längtan till landet.
Nu finns det vackra trasmattor på golven i Odensvi och sommarkänslan infinner sig också i detta hus. Vilket återbruk att kunna skapa detta av gamla slitna och nötta kläder. Det senaste tillskottet är mattan till farstun med sitt fina rutmönster.

Ha en skön kväll.......

Inga kommentarer: